Punca Kecelaruan Kebimbangan (Anxiety Disorder)

Gambar Blogpost Punca Kecelaruan Kebimbangan (Anxiety Disorder)

Berdasarkan kajian-kajian yang dilakukan, tiada punca yang boleh dikatakan sebagai 100% mutlak mengakibatkan Anxiety Disorder ini terjadi. Namun, terdapat beberapa teori yang menyumbang kepada penyebab terjadinya penyakit ini:

  • Teori Biologi       : Genetik, personaliti individu, ketidakseimbangan neurotransmitter dalam otak, sejenis bahan kimia yang diperlukan dalam koordinasi sistem saraf
  • Teori Psikologi    : Cara didikan ibubapa yang tegas atau terlampau melindungi (overprotective) hingga menjejaskan kemandirian anak, trauma di masa silam (fizikal, emosi dan seksual), sejarah Separation Anxiety.
  • Teori Psikoanalitik  : Kegagalan mekanisme pertahanan diri (psychological defense mechanism)
  • Teori Pembelajaran : Konsep conditional and operant learning theory. Konsep mudahnya, seseorang pernah terlibat dengan kemalangan di selekoh jalan A. Setelah itu, setiap kali melalui dia melalui selekoh jalan yang menyerupai jalan A, dia akan mendapat serangan panik.

BAGAIMANA UNTUK MENDIAGNOSIS ANXIETY DISORDER?

Masalah Anxiety Disorder ialah penyakit kesihatan mental yang mana boleh didiagnosa sekiranya menepati kesemua ciri- ciri yang ada terdapat di dalam DSM-5. 

Justeru, sebarang kemungkinan bahawa simptom yang dihadapi adalah disebabkan oleh penyakit atau sebab organik lain (misalnya, masalah jantung, pengambilan dadah, masalah metabolisme badan seperti tiroid atau kurang gula dalam badan) perlulah diambil kira dan dikecualikan terlebih dahulu. Hal ini memerlukan penilaian dan tindakan daripada pihak professional. Kebiasaannya, beberapa ujian klinikal akan dilakukan terlebih dahulu bagi memastikan capaian diagnosis yang lebih tepat. 

PENYAKIT INI BERBAHAYA KE?

Jangan risau, ia merupakan penyakit yang sebenarnya tidak asing lagi dalam kalangan masyarakat sekarang. Ianya tidaklah berbahaya, dan boleh dirawat. Pastikan anda mendapat bantuan di saluran yang betul.

APA YANG PERLU SAYA LAKUKAN?

Sekiranya anda yang mengalami perkara ini, jangan risau dan katakan pada diri sendiri, “Ini bukan salah aku, aku boleh dapatkan bantuan dan rawatan. Aku kena belajar untuk kawal benda ni.” 

1. Cari saluran bantuan profesional yang boleh memandu anda. Antara saluran yang boleh dipilih untuk peringkat awal :

a. Mentor mentee di sekolah atau universiti anda. Ia boleh jadi satu medium yang baik untuk anda cuba meluahkan masalah atau perasaan, ini dipercayai dapat mengurangkan tekanan dan bebanan emosi yang terbuku dalam hati.

b. Kaunselor yang diiktiraf berdekatan anda. Golongan bertauliah ini dapat memberi nasihat, bantuan dan tips asas dalam menangani situasi yang berlaku. Mereka akan membimbing anda untuk membuat langkah yang seterusnya.

c. Berjumpa doktor : untuk peringkat awal, anda perlu berjumpa dengan doktor di peringkat kesihatan primer seperti klinik kesihatan atau klinik swasta. Mereka akan melakukan pemeriksaan dan saringan kesihatan secara menyeluruh dan memberikan nasihat yang bersesuaian. Jikalau perlu, anda akan dirujuk kepada pakar psikiatri atau psikologi untuk bantuan lanjut.

2. Tepati jadual temu janji sekiranya ada.

3. Ambil ubat mengikut dos dan masa yang disarankan sekiranya anda diarahkan.

SELAIN BANTUAN DOKTOR, APA YANG BOLEH SAYA LAKUKAN?

Secara umumnya, intervensi untuk setiap penyakit psikiatri boleh dibahagikan kepada biologi, psikologi, dan sosial. 

a. Biologi : secara umumnya, anda akan mendapat beberapa ubat anti kemurungan dan ubat penenang.

b. Psikologi :

Anda perlu berlatih untuk mengawal diri dalam setiap situasi.

Terdapat pelbagai cara atau tips yang boleh dilakukan ketika sedang menghadapi sebarang stres. Teknik- teknik ini tidak hanya terpakai untuk pesakit kesihatan mental bahkan dapat dipraktikkan oleh masyarakat umum. 

   i. Teknik-teknik ini akan diajar oleh psikologis dalam sesi rawatan

  • Penerangan dan pemahaman mengenai penyakit
  • Mekanisme menghadapi stress (coping skills)
  • Latihan untuk meningkatkan keyakinan diri (assertive skills)
  • Latihan skill social (social skill training)
  • Terapi tingkahlaku :

a. Breathing relaxation exercise : teknik bernafas dengan tenang dan teratur dapat mewujudkan keadaan yang lebih relaks bagi mengurangkan rembesan hormon adrenalina. Buat latihan dengan kerap dan jadikannya sebagai rutin supaya sudah terbiasa apabila serangan berlaku. 

b. Progressive muscle relaxation : Apabila kita cemas, badan kita akan diprogramkan untuk berada dalam keadaan fight and flight yang bertindak untuk menyediakan badan bagi menghadapi situasi stres tersebut. Hal ni mengakibatkan badan menjadi tegang (tense). Dalam teknik ini, beberapa senaman ringan akan dilakukan untuk mengurangkan ketegangan otot.

c. Mindfulness : Menumpukan sepenuh perhatian kepada sesuatu dalam keadaan kita menghayatinya. Ia berfokus pada kognitif individu. Dengan kata lain, ia seakan meditasi atau konsep khusyuk dalam agama islam yang mana konsepnya ialah to be present, to be there atau to focus solely on what you do, iaitu memusatkan segenap perhatian kepada apa yang sedang dilakukan dan menikmati masa sekarang.

d. Diari : Rekodkan aktiviti seharian anda, lengkapkan bersama jadual pemakanan anda dan graf emosi anda. Cuba koreksi dan kenalpasti hubungan antara pemakanan, aktiviti dan naik turun emosi anda untuk lebih kenali kepelbagaian trigger atau stimulus yang boleh memberi kesan pada diri anda.

   c. Sosial/bantuan :

1. Bersenam : Apabila kita bergerak aktif, badan akan merembeskan hormon endorfina. Hormon ini juga  dipanggil sebagai hormon bahagia kerana ia akan mewujudkan perasaan positif dan bahagia. Amalkan bersenam dengan berkala supaya hormon tersebut selalu dirembeskan. Apa jua jenis senaman boleh dilakukan sama ada ringan mahupun berat bergantung kepada minat individu. Contoh: High Intensity Interval Training (HIIT) atau yoga.

2. Pemakanan yang sihat : Elakkan makanan segera (fast food) dan awas dengan makanan yang mengandungi gula yang berlebihan. Fast food menyebabkan badan tidak mendapat zat nutrisi yang baik dan seterusnya membawa kepada lemah badan dan tidak bertenaga. Makanan yang terlalu tinggi atau rendah kandungan gula boleh menyebabkan kita menjadi cepat cemas. 

3. Mengamalkan kitaran tidur yang baik (Sleep hygiene) : Menjaga jadual tidur yang baik,  patuhi jadual tidur anda,  kitaran tidur yang baik akan mempengaruhi hormon dan boleh memberi kesan kepada mood anda.

Kongsikan artikel ini

Facebook
Twitter
WhatsApp